kolaklubborna

Alla inlägg den 1 april 2013

Av Isabelle/Sara G/N - 1 april 2013 17:49

Inne i vår lägenhet tittade jag på röran. Mamma och pappa måste ha varit väldigt stressade när de gav sig av. Kläder låg kastade på golvet och i köket låg det tygbitar överallt, och pappas pumpa stod fullständigt sönderhackad och förstörd på diskbänken. London gick runt och nosade i röran. Så här såg det nog ut i många hem efter ett besök av trollkarlarna Olaf och Günter, tänkte jag. Jag öppnade skåpet, där vi brukade ha våra nycklar hängande. Nu gällde det. Jag hade tur! Där hängde pappas nycklar till jobbet. Jag stoppade knippan i fickan och gick ut i hallen och öppnade en garderob. Längst in hittade jag den, mammas gröna ryggsäck. Jag tittade på den. Den såg precis likadan ut som Günters. På hallbordet låg en telefonkatalog. Jag var tvungen att stoppa ner någonting i ryggsäcken, annars skulle den bli för lätt. Jag försökte öppna ryggsäcken men fick inte upp den! Ett spänne hade fastnat. Jag slet och drog, och kände åter stressen komma över mig. Men så kom jag ihåg, att mamma hade sagt, att man skulle trycka bakom spännet samtidigt som man drog uppåt. Och nu gick Det upp! Jag stoppade telefonkatalogen i ryggsäcken och hängde den på ryggen. Jag sa hej då till London. Han hade redan krupit ihop under köksbordet och somnat. 

Torget framför rådhuset hade börjat fyllas av människor, med det rodde ingen vidare feststämning. De flesta stod tysta i klungor och tittade hela tiden på sina klockor. Skulle det inte brja snart? Verkade de tänka. Jag ställde mig i skuggan i en portuppgång och väntade på Olaf och Günter. Bara om jag nu inte missade dem i folkvimlet! Om de reste tillbaka med sin tyggsäck fylld av stulen tid, Skulle det inte dröja länge innan folket i vår stad började må riktigt dåligt. Men, skulle jag lyckas ta tillbaka den stulna tiden? Och tänk om det avslöjade mig! Jag rös till, när jag tänkte på vad deras elaka hjärnor då kunde hitta på! Så såg jag dem komma gående i sina svarta kappor och spetsiga hattar.

- Snart åker vi, hörde jag Olaf säga när de närmade sig. 

- Det ska micket schönt att komma hem, svarade Günter. 

Då tog jag ett steg ut ur portuppgången.

- Ursäkta mig, sa jag, men vet ni hur mycket klockan är?

Olaf drog upp ärmen på sin trollkarlskappa.

- Tjugo minuter i tio, svarade han utan att titta på mig. 

- Tack, sa jag. Jag kunde ju annars ha tittat på rådhusets klocka, men den har ju stannat tyvärr.

Jag såg hur de bägge trollkarlarna direkt tittade upp mot den stora urtavlan på rådhuset. Precis som jag hade räknat ut, störde detta Günter och Olaf. En klocka som stod still, kunde ju få människor att sluta stressa. 

Människor stressade för att spara tid- trollkarlarna stal denna sparade tid- och människorna blev ännu mer stressade. Det var som en ond cirkel. Men om de inte stressade- så fanns det ju ingen tid för tidstjuvarna att stjäla! Günter ställde sig på tå och viskade något i Olafs öra. Olaf skakade på huvudet och sa:

- Nein, inte nu! Snart börjar det stora fyrverkeriet. 

- Men... Han skulle bli micket nöjd med oss, sa Günter uphetsat.

- Nein är nein, upprepade Olaf. Vi hinner inte. 

- Egentligen är det ganska skönt när klockan inte fungerar, fortsatte jag. Man blir liksom lite mer avslappnad, när man inte hela tiden tittar på den. 

Jag sträckte armen över huvudet, och låtsades vinka till någon på torget.

- Rektorn på min skola, sa jag förklarande till trollkarlarna. Han är egentligen snäll fast mycket sträng. 

När jag nämnde ordet rektor, tittade sig Günter och Olaf oroligt omkring. 

Så visakde Günter på nytt i Olafs öra. 

- Jo, jag vet... ingen klocka får stå still egentligen. Men, vi har ju ingen nyckel.

- Min pappa jobbar i rådhuset, sa jat försiktigt. Jag har nyckel...


Kapitel fyra kommer i morgon!    

Av Isabelle/Sara G/N - 1 april 2013 17:18

      Här är Sara med Pyjamas! Vilken är finast? 

Nr 1= Svart/Vit groda.

Nr 2= Mönser klänning.

Nr 3= Rosa Hello Kitty


RÖÖÖSTAA!! xD         







Av Isabelle/Sara G/N - 1 april 2013 16:49

     

Vilken är finast? Rösta om det, please!

Nr 1= Korall, spets-klänning. 

Nr 2= Svart, Fin-klänning.

Nr 3= svart/vit, randig Fest-klänning.


RÖÖSTAA!             


ha det braoo<3


Av Isabelle/Sara G/N - 1 april 2013 16:18

  Haha! Isabelles familjs påskägg!! Många!! Muuumisss!! Glad påsk ( lite sent men ändå  )     

Av Isabelle/Sara G/N - 1 april 2013 16:06

  Hej! Vi har målat Saras naglar, hur tycker ni att de blev? Vilken hand/färg var snyggast? Kommentera!! ;D   


Av Isabelle/Sara G/N - 1 april 2013 15:36


  KOMMENTERA! xD   

Av Isabelle/Sara G/N - 1 april 2013 11:26

Den här låten är så bra! Har ni tips på fler låtar? Kommentera!!       

Av Isabelle/Sara G/N - 1 april 2013 11:01


Ute på gatan Fumlade jag med knuten på Londons koppel en lång stund. Mina händer skakade. London tittade undrande på mig med sina hängade, röda ögon. Lugn Nelly, lugn, tänkte jag. Jag måste tänka klart. Vad visste jag egentligen? 

LENA-SLEVA hade berättat att nuförtiden jobbade de flesta trollkarlarna på cirkusar och tivolin. De trollade fram kaniner, gjorde kort-trix och lurade publiken med sina snabba fingar. Dessa var helt ofarliga och ingenting att orora sig för. Men detfanns andra, onda magiker, som använde sin kraft till att stjäla och förstöra! Alla de onda trollkarlarna hade fått sin utbildning på den fruktansvärda svarta skolan i Wittenberg. LENA-SLEVA ryste när hon berättade om den skolan. Elevena som gick där var så elaka att självaste Greve Dracula en gång hade blivit avstängd från undervisningen. Han ansågs vara för näll! Och elakast av dem alla var rektorn på skolan. En liten flintskallig gubbe, med så långa mustascher att han brukade knyta ihop dem till en rosett under hakan. När han själv undervisade hade alla trollkarlarna vantar och mössa på sig i klassrummet, så mycket kyla utstrålade den fruktansvärda rektorn. Han var också den enda person som de elaka trollkarlarna var rädda för. Det berättas att trollkarlarna på svarta skolan kunde bli många hundra år gamla, och rektorn själv var visst nästan 800 år! Och nu förstod jag hur det antagligen gick till! De stal andras tid!

Jag förstod att det var mycket bråttom. Olaf och Günters ryggsäck var full av stulen tid och de skulle troligen ge sig av tillbaka till Wittenberg i skydd av fyverkeriet. Men vad skulle jag göra? Jag kom inte på någon bra idé.  Jag började springa hemåt. Jag måste hem för att lugna ner mig och kunna tänka klart. Det var trångt på gatorna av alla utklädda människor som var på väg till fyverkeriet. När jag sprang förbi Rådhuset tittade jag upp mot klockan på väggen, för att se om den fortfarade stod still. Jag såg att visarna inte hade rört på sig och jag skulle just fortsätta hemåt, när jag stannade mitt i ett steg.

Klockan! En stillastående klocka...!  Där kanske det fanns en liten chans?

- Nelly! Hörde jag då mammas röst säga.

Hon lyfte på sin döskalle-mask och vinkade till mig.

- Skynda dig hem med London, ropade hon. Du vet att han inte tycker om fyverkerier.

- Det är bråttom, skrek pappa, iklädd sin nya skelett-dräkt. Det börjar snart! 


Det var kapitel 4! Ett ganska kort kapitel, kanske kommer kapitel 5 idag också för detta var ganska kort! Hej då, glöm ej att tipsa om oss! <3333

Presentation


Hej vi är 2 tjejer som gillar att blogga!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards