kolaklubborna

Direktlänk till inlägg 31 mars 2013

kapitel 3- Stjärnfall och utbrända människor

Av Isabelle/Sara G/N - 31 mars 2013 16:54

KÄRA NELLY!


JAG SKRIVER DÄRFÖR ATT VI BEHÖVER DIN HJÄLP. VI HAR KÖPT IN EN FANTASTISK DATOR TILL MONSTER-AKADEMIN. DEN STÅR NERE I KÄLLAREN OCH GÅR DAG OCH NATT. VI LÅTER DEN JÄMFÖRA INFORMATION FRÅN MÅNGA OLIKA OMRÅDEN OCH RESULTATEN ÄR FÖRBLUFFADE. VI VET NU TILL EXEMPEL ATT SPÖKEN SOM BÄR KEDJOR, ÄR MEST AKTIVA I MÅNADERNA JANUARI OCH FEBRUARI. VI HAR ÄVEN FÅTT VETA ATT SNÖMANNEN VERKAR TRIVAS BÄST I TEMPRATURER MELLAN -18 OCH -23 GRADER. 

DETTA ÄR, SOM DU ANTAGLIGEN FÖRSTÅR NELLY, MYCKET VIKTIG INFORMATION FÖR OSS MONSTER-AGENTER. VI MÅSTE JU KARTLÄGGA VÅRA MOTSTÅNDAR IN I MINSTA DETALJ.

MEN NU HAR VI FÅTT FRAM ETT MYSTISKT SAMBAND MELLAN STJÄRNFALL OCH STRESS OCH ANTALET SJUKSKRIVNINGAR, SOM VI INTE FÖRSTÅR. NÄR MÅNGA STJÄRNFALL RAPPORTERAS FRÅN ETT OMRÅDE, SYNS DET TYDLIGT EN ÖKNING AV ANTALET SJUKSKRIVNINGAR TILL FÖLJD AV STRESS FRÅN SAMMA STÄLLE. VI VILL NU ATT DU NELLY FÖRSÖKER ATT TA REDA PÅ MER OM DETTA! 


HÄLSNINGAR FRÅN DIN LÄRARE PÅ MONSTER-AKADEMIN.

LENA-SLEVA


Jag vek ihop meddelandet och stoppade ner det i min jackficka. 

jag tänkte på det som LENA-SLEVA hade skrivit. Att människor blev sjuka av stress. Som fallande stjärnor, tänkte jag. Ena dagen strålande och fantastiska, för att sedan plötsligt nästa dag inte orka någonting. 

Folk stressad eför att spara tid.

men..., vart tog den där sparade tiden egentligen vägen? Och hur kunde stjärnfallen och antalet sjukskrivningar hänga ihop? Jag förstod ingenting! 

Jag drack ur min läsk och reste mig från bordet. Så köpte jag en syltkaka till London och lämnade kaféet. 

Min glupska hund slukade kakan i en enda tugga. Sedan tittade han besviket på mig, när han förstod att jag inte hade fler. Jag tittade upp mot stjärnhimlen och tänkte på de två stjärnfallen som jag hade sett tidigare i kväll. om LENA-SLEVA hade rätt, kunde det ju betyda att vår stad var i fara! Jag förstod att jag borde göra någonting. Men vad? Då hörde jag ett fnissande som jag kände igen.

- Hi, hi. Det går micket, micket bra i kväll. 

Det var Günter! Han och Olaf kom gående rakt emot mig.  De såg väldigt nöjda ut. Kvickt smet jag in bakom ett träd. London satt kvar och tittade frågande på mig.

- Några hus till, hörde jag Olaf säga. Sen åker vi hem, samtidigt som den tora fyverkeriet.

- Som två raketer försvinner vi över himlen! Micket, micket snabbt! 

Olaf klappade på Günters ryggsäck.

- Snart full, sa Günter. 

Försvinna som två raketer...

Vad pratade de om? tänkte jag. 

När Olaf och Günter gick in i ett hus bredvid kaféet, bestämde jag mig. Jag skulle följa efter dem för att se vad de höll på med. Jag lät London sitta kvar ute på gatan och smet in efter de bägge mystiska dammsugar-försäljarna. 

- ...  Tillåt mig presentera oss. Vi heter Olaf och Günter och vi säljer dammsugaren, hörde jag från våningen ovanför. Snart stängdes en dörr och det blev tyst i trapphuset. Jag förstod att Olaf och Günter hade klivit in i lägneheten och åter börjat demonstrera sin dammsugare. Lampan i trapphuset slocknade och jag stod i mörkret och tänkte: Olaf och Günter gick från lägenhet till lägenhet och dammsög hemma hos folk. Men de tycktes inte vilja sälja sin dammsugare. De verkade i stället samla på någonting. Günter såg väldigt nöjd ut med att ryggsäcken snart var full. 

men full av vad då? 

Jag tänkte på hur den trevliga stämningen hemma hos oss hade förbytts efter deras besök. Allt hade helt plötsligt blivit så bråttom. Och mamma och pappa ble v stressade och irriterade. Så öppnades dörren där uppe och Günter och Olaf kom ut igen. 

- Tackar så mycket! God kväll! hörde jag Olaf säga när dörren stängdes. 

Jag tog ett par steg i trappan och smygkikade upp mot dem. 

Günter tog av sig ryggsäcken och öppnade den och Olaf öppnade dammsugaren. Så tog Olaf fram en svart och vit pinne ur sin kappa och viftade i luften över dammsugaren. Samtidigt läste han en ramsa.: 

Människan går under- när hon förlorar sekunder- 

Människan tjuter- 

när hon tappar minuter

Männiksan svimmar-

när vi stjäl hennes timmar

inget som hon sparar- 

undgår oss tollkarlar! 

 


Olaf slog tre slag med pinnen på dammsugaren. Sedan höll han den upp och ner och skakade ut dess innehåll. Ett ljust glittrande pulver föll ner i ryggsäcken. 

"Stjäl hennes timmar...", Tänkte jag. 

Och då började jag föstå! Med bultande hjärta insåg jag hur stjärnfallen, stress och sjukskrivningar kunde hänga ihop! Och om mina tankar stämde, förstod jag att det faktiskt kunde vara sant, det som LENA-SLEVA hade berättat!Att det gick att förvandla tid till något slags matrial- ett ljust glittrande pulver närmare bestämt! Jag tänkte på var Günter och Olaf hade dammsugit: runt skohornet, mikron och mammas dator, allesammans uppfinningar för att spara tid. Och nu hade Günter och Olaf en hel ryggsäck full av tid som de hade stulit från människorna i vår stad! 

Och då var de två dammsugar-försäljarna antagligen- Ja, just det, trollkarlar! 

- Oj, oj oj! skrattade Olaf. Många många år av sparad tid.

- Micket tid! sa Günter. Tre dign, 19 timmar, 46 minuter och 15 sekunder.

- Den familjen hade verkligen sparat duktigt, Sa Olaf.

Ljudlöst började jag smyga nerför trappan för att lämna huset, samtidigt som jag hörde uhr bråket startade inne i lägenheten, där Olaf och Günter just hade varit. 

- Men jag hinner inte, stönade en man.

Herre Jösses vad jag känner mig stressad! 

- Jag har inte tid! Hörde jag kvinnans röst eka i trapphuset. 

Jag sköt upp ytterdörren och slank ut på gatan. 


Nästa kapitel kommer i morgon! Haj då! <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabelle/Sara G/N - 30 april 2013 19:06

                                                                                                                                                             nu taggar vi majbrasan då! C-ya!      ...

Av Isabelle/Sara G/N - 20 april 2013 19:38


               

Av Isabelle/Sara G/N - 20 april 2013 17:34


                                                     Nu lägger Isabelle ut lite bilder på sig själv! :)   ...

Av Isabelle/Sara G/N - 18 april 2013 20:12


  I LOVE JUSTIN BIEBER OCH OSCAR ZIA!!     

Av Isabelle/Sara G/N - 17 april 2013 20:14


             

Presentation


Hej vi är 2 tjejer som gillar att blogga!

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards